Yad Vashem - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu Yad Vashem - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

Yad Vashem

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

11 Juni 2013 | Israel, Akko

Shavua tov, op ons terras in het Pilonhuis.
De twee vorige dagen doorgebracht in Jeruzalem. Gistren in Yad Vashem, waar we eerst zelf vrij hebben rondgelopen in het nieuwe holocaustcentre.Gebouwd in 2005. Tussen twee heuvels in is een indrukwekkend driehoekig langgerekt gebouw neergezet van beton, met bovenin ramen die daglicht doorlaten,dat begint met het leven en werken van de joodse bevolking voor de tweede wereldoorlog, hun cultuur, hun geloofsbeleving en daarna ga je zigzaggend door het gebouw om kennis te nemen van de verschrikkingen van de tweede wereldoorlog. Telkens opnieuw is het schokkend om te horen dat in ons land de meeste joden zijn weggevoerd , in vergelijking met de ons omringende landen. Naar het eind wordt het gebouw steeds breder en volgt de bevrijding en de verhuizing van veel joden naar Israel. Aan het eind loopt het gebouw wijd uit en hangt boven een dal en kijk je uit over een weids heuvellandschap.

Na de lunch kregen we een rondleiding door de omgeving, alle beelden, de veewagen op spoorrails.........het kindermonument, de afgebroken betonnenpilaren, opgesteld als een klassefoto..........
In de volslagen duisternis de rondgang door het gebouw waar de namen worden genoemd van de omgekomen kinderen met de weerkaatsing van de miljoenen lichtjes, voor elk kind......

Daarna nog een lecture, er werden foto's en uitspraken op de grond gelegd en daaruit konden we kiezen wat ons het meeste aansprak en zo konden weonze gevoelens delen. Emotioneel........
Graag had ik nog even bij de namen van opa en oma willen kijken, maar helaas, dat is niet gelukt, deze keer.

Daarna zijn we met de tram Jeruzalem ingegaan , die rijdt van af de Herzlberg over de Jaffa street naar de Damascuspoort, dat is een uitkomst..Er was een lichtjesroute uitgezet in de oude stad en tussen de Damascus en Jaffa poort.

We waren om middernacht weer terug.
Een enerverende dag.

De dag ervoor, zondag, zijn we met Maaike , een geboren Nes Ammimse,en Jan, een predikant uit Oosterwolde, die hier zijn studieverlof ddorbrengt, naar Jeruzalem gereden om de voetbalwedstrijd Nederland-Rusland te gaan zien. Jullie weten de stand 5-1. De broer van Maaike heeft een leuke functie bij het voetbal en kan gemakkelijk aan kaarten komen.

Ook de eerste wedstrijd hebben we gezien nabij Tel Aviv, Ned.-Duitsland.
En a, s Nederland in de finale komt gaan we dinsdag weer naar Jeruzalem.
Maar de grap was, dat wij in Jeruzalem zijn blijven slapen en daar een leuke avond hebben gehad. Dat werd ons zomaar in schoot geworpen. We troffen de Nes Ammimmers de andere dag in Yad Vashem.

Vandaag weer gewerkt en morgen waarschijnlijk naar Haifa voor een Nederlandse nostalgische markt. Wat dat dan ook zijn moge.Zo hebben we weer wat te schrijven. Shalom

• 13 Juni 2013 - 18:02

Piet En Anita:

Lieve allebei,

Wat hebben jullie weer veel interessante dingen meegemaakt, maar wat moet het ook soms heel verdrietig geweest zijn. Wat prachtig dat ook de vormgeving van het holocaustcentrum meehelpt aan het uitdrukken van emoties.
    Heerlijk dat er ook ruimte is voor zoiets gewoons als voetbal. Het zorgt er vast voor dat je de ernst van andere ervaringen gemakkelijker kunt dragen.

Het was weer fijn om jullie belevenissen te lezen.
    Liefs