tel aviv - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu tel aviv - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

tel aviv

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

19 Maart 2014 | Israel, Akko

Shalom.

Alweer een week voorbij. Sinds het laatste schrijfsel , zit ik, na een week van kou en regen! Onweer en hagel! Weer in de zon onder de pijnboom in de tuin. Joop maait gras met de grasmaaier en de tuin ziet er weer glad uit.
Natuurlijk was het nodig, de regen, maar het koelde ook erg af, vooral 'snachts. Gisteren op onze gezamenlijke vrije dag naar Tel Aviv getreind.Eerst met de bus vanaf NA, waar si nds kort een lijndienst is, smorgens om het uur drie keer en in de namiddag ook nog, naar Nahariya. Daar op de trein en uitgestapt in noord TelAviv. Onderweg in de trein een Palestijnse Israeli ontmket, die op Neve Shalom woont, een dorp vlakbij Jeruzalem, waar joods en palestijns Israelisch half/ half samenwonen. Hij isdialoogcoordinator daar en heeft contacten op NA. We hebben een geanimeerd gesprek gevoerd, waar niet iedereen in de trein het mee eens was. Deze jongeman is musikant en speelt in een band, met wisselende samenstelling. Volgens mij kan iedereen hier een instrument bespelen of zingen. Trouwens op NA hebben we ook een prachtig stel musici.
Vanaf het station in TelAviv zijn we nog een eindje samen opgelopen, hij naar het busstation en wij verder naar Jaffo. Een leuke wandeling door oude straatjes, waar we een cafeetje vonden voor ons ontbijt en daar aan de praat raakten met een joodse Israeli, over de regering, de ongelijkheid, Nes Ammim en natuurlijk Amsterdam, waar hij al vele malen geweest was. En vaak op doorreis landde, om even de sfeer op te snuiven of mmet vrienden af te spreken , van waar ook ter wereld. Het was een lofzang.........
Ook spraken we over de Hamans oren, een zoete koek met een verhaal, daarover later meer, en kregen we die van hem als cadeautje bij de koffie
Verder gewandeld en ons verbaasd over al het handwerk in de piepkleine win keltjes of gewoon op de stoep.
In Jaffo helemaal naar boven gelopen, naar de Petruskerk. Het is een katholieke kerk. 1000 jaar geleden was dit een Christelijk centrum, een kerk en herberg, voor pelgrim, waarschijnlijk gebouwd op nog oudere ruines. Deze ker dateert van 1894. Deze ker kijkt uit over de zee, naar het westen hier kreeg Petrus zijn visioen om naar Rome te varen. Daar werd hij de eerste paus. We hadden een mooi uitzicht over de oude haven , 4000 jaar
geleden bestond die al,en de zee. In een parkje even gerust en een standbeel bekeken , wat uitbeeldt Jakobs droom, het offeren van Izaak en de verovering van Jericho. Naar beneden gewandeld via een openlucht theater met mooi zicht op Tel Aviv. Helemaal langs ket sytrand daarnaartoe gelopen en nieuwe wijkjes bezocht. Toen terug naar de trei , maar 40 mi uten lopen en een flinke vertraging gehad, het lijkt Nederland wel............
In de trein hoorden we iemand in het Nerdelands telefoneren en die bleek wee contact te hebben met Pieter, onze dialoogcoordinator. Hij was geboren in Amsterdam en woont al 25 jaar in Israel. Kende Aalten van de bloeiende joodse gemeenschap van voor de oorlog. Hij maakte ons erop attent, dat de trein niet verder ging dan Akko en dat we het treinkaartje vergoed kregen, omdat de trein meer dan een half uur vertraging had. ZO!!

Vorige week vrijdag voorgegaan tijdens de Erev Shabbat. Het was Purim, daar hoort het verhaal bij van Haman, die zijn oor te luisteren legde bij de kwade bedoelingen om het joodse volk uit te roeien. Vandaar de Hamans oren, die in deze tijd te krijgen zijn, een zoete koek in de vorm van een oor.

Op internet vond in daarover een artikeltje, dat ik heb voorgelezen en dat werd gewaardeerd.

Regelmatig even op de fiets geweest, tussen de buien door. Dus het was geen strandweer. Vandaag een lunch in de DH van 100 gasten.Ook, het hotel is goed bezet. Er komen regelmatig groepen die wat langer op NA blijven en vanhieruit dagtochten maken.

Zo ik stop ermee, want ik ga aan het werk.
Een fijne dag, hartelijke groet, shalom.

• 06 April 2014 - 22:50

Lucia:

Dag Joop en Ineke,
    heb met veel genoegen jullie foto's en verslagen bekeken. Ziet er fantastisch uit! Lieve groeten van ons
    Lucia en Frouk

• 12 April 2014 - 20:28

Albert & Janna Maarsingh:

Hoi jongens,
    Bedankt voor de leuke verslagen en de foto's.
    Ik heb gehoord, dat hier binnenkort een race met grasmaaiers plaatsvindt.
    Daar kan Joop dan mooi aan mee doen.
    Heel veel sterkte nog de komende (korte) tijd.
    Werk ze en geniet van alles.
    Een hartelijke groet
    A&J