vakantieweek in Israel - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu vakantieweek in Israel - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

vakantieweek in Israel

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

03 Mei 2014 | Israel, Akko

Woensdagochtend afscheid genomen van de nesammimers en vertrokken naar DeganiaBet. Een kibbutz aan de zuidwestpunt van het meer van Tiberias. Eerst rond het meer gereden en in En Gev geluncht. Ook de Datefarm bezocht op kibbutz Kinneret, waar een winkel is, die allerlei dadelproducten verkoopt, van jam tot zeep.
Degania Bet is nog een traditionele kibbutz gesticht in 1920. We kregen een leuk apartement en hebben de kibbutz verkend, ernaast ligt Degania Alef, de oudste kibbutz, gesticht in 1910, ook die verkend.Aan de overkant stroomt de jordaan uit het meer van Tiberias. De andere morgen in de dininghall gegeten, veel groter dan op NesAmmim, ook de inwoners eten er. Alles zelfbediening, prima ontbijt. Vroeg vertrokken naar Eilat, via de jordaanvallei.
Een vruchtbare vlakte, waar bananen, druiven, citrus, mango, kortom de hele fruitschaal, gekweekt wordt. Dan rijdenbwe de westbank binnen, de weg staat onder Israelische controle , we kopen fruit bij een palestijn en krijgen koffie toe. Het land veranderd steeds meer in woestijngebied, met af en toe een groene oase van dadelpalmen of bananplantages. Daartussen is alles zand en stenen en bergen in de mooiste kleuren. Het is erg druk met toeristenbussen, die af en aan rijden. Ook veel vrachtverkeer. We stoppen herhaaldelijk, we hebben de tijd.Het is in de auto met de airco beter dan erbuiten.We passeren de Dode Zee en stoppen in Ein Gedi, waar we rondkijkenin de kibbutz voor de tropische plantengroei en genieten van het uitzicht over de Davidwadi. Misschien waren we daar in 2000??
Nu rijden we door, langs de Massada, ook van 2000, langs de zoutpannen van de Dod Zee, met een groot magnesiumindustrie, langs Sodom en de zoutpilaar van Lot's vrouw..........verder naar Eilat, waar we ons apartement nog moeten zoeken. Laten we er toch zomaar naar toe rijden. Een plek aan de noordwestzijde, een complex van 5 grote gebouwen, waar we op het balkon uitkijken over de bergen van Jordanie en de Rode Zee.
Hier woont veel jeugd, die studeert aan de plaatselijke universiteit, de leegstaande apartementen worden verhuurd. Er is een zwembad, war de jeugd ligt aan te branden onder het genot van discomuziek. Vandaag naar het onderwaterobservatorium geweest.En met een glasboot mee. Wat facinerend. Bijzonder is dat alle winkels gesloten zijn,het is sabbath,er geen bussen rijden, het vliegverkeer stil ligt, maar het observatorium open is, alle stranden vol liggen en hier de disco op volle toeren draait. Vanavond is allesweer open.

Gisteren naar Timna geweest, waar de kopermijnen
van Salomo zouden liggen. We hebben een fiets gehuurd en een stukje gefietst, naar de pilaren van Salomo, daar in en uitgeklommen en weer terug gefietst. Toen het park in met de auto, naar de andere bezienswaardigheden. De kopermijnen en de muurtekeningen. Het was prachtig om al die mooie kleuren van de bergen te zien en wat een bijzonder gebied.

In de avond de stad nog wee r verkend, na boodschappen te
hebben gedaan, voor avond en ochtend en lunch.

Vanavond de stad weer in
en misschien even zwemmen, waar het niet zo druk is.

Morgen naar de RedCanyon aan de Egyptische grens bij de Sinaiwoestijn.
Graag tot de volgende schrijf. Shalom