Haifa - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu Haifa - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

Haifa

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

24 Mei 2013 | Israel, Akko

Shalom lieve lezers.
Dank voor jullie leuke reacties, altijd fijn om van jullie te horen.
Alweer een week geleden, dat ik heb geschreven, zag ik wel.
Er is in de tussentijd niet zoveel gebeurd, het Pinksterweekend hebben we hoofdzakelijk gewerkt, er zijn nog altijd veel, vooral Israelische gasten, die Nes Ammim aandoen. gasten, die hier Erev shabbat komen vieren, of die alleen komen voor de lunch, b.v. een groep van 120 vrijwilligers van een ziekenhuis bij Haifa, die erg hongerig waren en alle 120 tegelijk wilden eten, maar ook met drie kwartier weer b uiten stonden. Het was net een overval........achteraf moeten we dan ook altijd even zuchten, zo dat hebben we weer gered. Ook voor de keuken is het spitsroeden lopen.Een dag later 90 joodse jongeren uit verschillende delen van Amerika, die de reis aangeboden kregen,van rijke Amerikanen, omdat ze toch een keer in hun jonge leven in Israel geweest moeten zijn en om kennis te nemen van het land. Ze waren de rust zelve en wachtten geduldig hun beurt af langs het buffet, ruimden zelfs hun eihen bord en bestek op..in de weinige vrije tijd snel naar het strand of naar Nahariya voor lemonnana, een heerlijk fris muntdrankje. Ook even het plaatselijk museum bezocht, dat de ontstaansgeschiedenis van Nahariya laat zien. We hadden met z'n vieren een gids, omdat er niemand anders was. Erg indrukwekkend allemaal, oorspronkelijk is het stuk land gekocht door een joodse manLevy, die in Haifa woonde , van de eigenaar die in Beirut woonde .Hier wilde hij een joods settlement beginnen. De naam Nahariya komt van de rivier die dwars door Nahariya stroomt, Nahar in het hebreeuws. De opzet was een holding op te richten en aan nieuwe settlers te verkopen en hen van water te voorzien. De eersten kwamen uit Duitsland en waren welgestelde burgers, zoals artsen , maar ze moesten hier als landbouwer aan het werk en dat viel niet altijd mee. Er werd een boerderij opgericht om de mensen te trainen.
Later werd deze boerderij verkocht aan een zekere Lieberman, een industrieel uit Polen, nu Oekraine. Er werd een bron aangeboord voor water en er werd een watertoren gebouwd, die er nu nog steeds staat en het symbool is geworden van Nahariya, deze wordt nu bewoond en er vinden exposities plaats. In 1947 werd de regio door de UN verdeeld in een joods en arabische staat. Al snel vonden er aanvallen plaats en verschillende mensen verloren het leven. Toen de staat Israel in het leven werd geroepen, in 1948, werd Nahariya Israelisch . Na de oorlog kwamen hier boten met vluchtelingen aan, die door de bevolking werden opgevangen en verspreid, zodat ze niet werden ontdekt.Tegenwoordig is het een moderne stad, er is nog het museum uit de begintijd , de watertoren en een restaurant, waar we regelmatig koffie drinken, dat nog steeds aan dezelfde Duitse familie behoort . Een volgende keer kan ik meer vertellen over de geschiedenis, want we hadden te weinig tijd en we maken een nieuwe afspraak voor een vervolg uitleg.
Eergister hadden we weer eens een Nederlandse groep uit Krimpen aan de IJssel, de gasten zijn altijd verrast iemand uit Nederland aan te treffen, we maken dan ook graag een praatje over ons verblijf hier.
Gisteren weer samen een vrije dag. We zijn met de trein naar Haifa gereisd en hebben daar eerst te voet de stad verkend.Een stukje van de German colony, een Duits stukje Haifa, toen een stukje van de Bahaituin in de benedenstad.. Omdat het er erg heet was hebben we een stukje de ondergrondse genomen en toen waren we in de bovenstad. Er ligt een prachtige boulevard, waar we een schitterend uitzicht hadden over de haven en de zee. Dan doorgewandeld naar de Bahaituin, waar we in 2000 ook gestaan hebben. Nu hadden we iets meer tijd, ............het was trouwdag, we zagen verschillende bruidsparen in schitterende toiletten. Toen zijn we via de andere kant weer naar beneden gelopen, via een beeldentuin, waar ook nog weer een bruidspaar gefotografeerd werd, over de weg, die onder de Bahaituin doorloopt, konden we nog weer even in de tuin rondlopen. Toen verder naar beneden via allerlei trappen en we kwamen weer in de German Colony terecht, waar we een heerlijke maaltijd hebben gebruikt. Een heerlijke vermoeiende dag. Terug met de trein naar Nahariya en met de taxi naar huis. Vandaag weer vrij en vanochtend op de fiets naar Nahariya voor ijscoffee, een kappers afspraak gemaakt en vanmiddag gezwommen in het zwembad hier. Vanavond Erev Shabbat gevierd en nu lekker binnen aan tafel in de huiskamer met een wijntje aan het schrijven.
Dit was het weer voor deze keer. Shalom.

• 25 Mei 2013 - 22:56

Rieky En Wim Kraaijenbrink:

Zoals de vorige keren, werken en genieten van de vrije tijd. ga daar mee door.
    Nog een fijne paar weken toegewenst,

Groeten Rieky en Wim.

• 26 Mei 2013 - 12:27

Piet En Anita:

Lieve Joop en Ineke,
    Hier is het prutweer, gisteren een uitzondering en toen heerlijk gefietst in het Limburgs land. Ik krijg het al lekker warm als ik de verhalen van jullie lees over Haifa of andere tripjes. Vanmiddag gaan wij naar de verjaardag van Wim, die pas nog is geridderd!! Over een paar dagen hebben jullie, na de trouwdag, weer een feestje met de verjaardag van Joop. Geniet er maar van, jullie doen prachtig werk.
    Liefs uit Aalten

• 26 Mei 2013 - 13:44

Josien:

Hallo Ineke en Joop,

Hartelijk dank voor alle enthousiaste verhalen. Vanuit een koud, winderig en en nat Aalten, genieten wij van jullie warme belevenissen.
    Joop alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er een gezellige dag van!
    Hartelijke groet,
    Henk en Josien.

• 28 Mei 2013 - 18:19

Henk En Ada:

Allereerst Joop van harte gefeliciteerd met jou verjaardag> Een fijne dag gewenst.Wij hebben begrepen dat het lekker weer is Veel beter dan bij ons. Over een maand zit het er al weer op. Wij wensen jullie nog veel plezier de komende tijd Totziens de Groeten van Ada en Henk

• 09 Juni 2013 - 18:56

Anke:

Hallo Inek en Joop,
    Tot nu toe van mij via dit nog geen reactie ,sorry
    Maar ben bij gelezen.
    De kaarten voor ma houden me op de hoogte van jullie reis.
    Hopen jullie over een kleine maand te begroeten.
    Groeten uit een zonovergoten woold.
    Liefs Anke