shoa herdenking - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu shoa herdenking - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

shoa herdenking

Door: ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

29 April 2014 | Israel, Akko

Vanaf het pilonterras in een lekker windje, een laatste verslag van uit Nes Ammim.
Gisteravond met de meeste volunteers naar Lochemei gewandeld om de shoa herdenking bij te wonen. Weer een arena vol mensen, overwegend jongelui. We spraken met een echtpaar, waarvan de man 5 jaar in Harderwijk had gewoond, zijn grootouders waren daar geboren. Naast enkele toespraken, was er veel muziek en zang. Ook werden er weer 6 fakkels aangestoken door shoa overlevers of hun kinderen en wordt hun verhaal verteld. Goed om er nog weer bij te zijn.
We kregen een shalomlunch aangeboden in de Turkse soek in Acco. De eigenaar woont op NesAmmim.We hebben heerlijk gegeten.
De kennismaking met de dialooggroep was boeiend, er werd veel besproken. Soms heftig. Ze willen allemaal het onderwijs in. Later in de bar nog lang met 1 van hen doorgepraat over het gewone leven in Israel.
Verlangens, hoop, verwachtingen, de diensplicht.
We hebben Erev Shabbat gevierd met een grote groep. Er waren veel
familieleden van volunteers en een groep gasten uit Duitsland. Joop en ik
mochten de tafels feestelijk dekken en onze wandelMarieke, die heeft gewandeld van zuid naar noord Israel, heeft samen met joodse vrienden, die ze had ontmoet tijdens de wandeling en mee op gelopen een maand lang, de leiding gehad. Het was een feestelijke viering.
Gisteren en vandaag al afscheid genomen van verschillende volunteers en dat gaat door tot we morgenvroeg vertrekken. Gisteren nog even aan het strand geluierd. Vanochtend het pilonhuis opgeruimd en schoongemaakt, oude kleding en schoenen ingeleverd, vanmiddag met een jong stel naar Nahariya om een terrasje te pakken. Misschien kan mijn ring nog weer in model worden gemaakt door een juwelier, ik kreeg de vingers tussen een autodeur, gelukkig heeft de ring de klap opgevangen........vanavond nog een
wij ntje met drie stellen en dan zit het erop hier en gaan we een weekje rond. We slapen in Degania Bet aan de zuidwest zijde van het meer van Tiberias, de oudste kibbutz van het land. Donderdag naar Eilat voor 4 nachten en dan door de woestijn naar Sede Bokernaar een wijnboerderij, dat wordt gerund door een Nederlands stel. Ik ben erg benieuwd. En dan naar BenGourion. We hopen de 7e veilig te landen in Nederland. Shalom.
P.S. helaas geen foto's, die staan op joop z'n camera , die niet correspondeert met de tablet.