sede boker vineyard valley farm - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu sede boker vineyard valley farm - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

sede boker vineyard valley farm

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

06 Mei 2014 | Israel, Akko

Shalom vanuit de boker valley, 150 km van Tel aviv, midden in de Negev. We hebben fantastische dagen gehad. Vandaag vanuit ons logeeradres naar Ein Avdat geweest een canyon met bronnen, de zuid en de noord ingang gehad, we hadden graag vanuit de canyon omhoog geklommen, maar dat kon alleen als er vervoer bovenaan stond. Het was adembenemend om hier weer te zijn, ook waren we bij het graf van Ben Goerion en in zijn woning, hiervlakbij. Net heerlijk gegeten bij een geitenkaarboerderij, met prachtig uitzicht over de heuvels, het restarantje is gesitueerd in twee treinwagons naast elkaar, een is keuken, de ander zitplaats met een mooi terras. Gisteren kwamen we hier aan, in Boker vineyard valley farm,dit echtpaar runt een wijngaard en heeft een kleine wijnkelder, ze zijn hier gekomen in 1999,als eersten, zij is Nederlandse, vanuit volunteerwerk in een kibbutz sinds 1982 ,hier getrouwd en begonnen op een stuk landbouwgrond, dat werd toegewezen,door de staat, maar konden van de wijnteelt niet leven en door vraag naar eet-en slaapgelegenheid nu 5 cabins en groepsaccomodaties kunnen ze het hoofd boven water houden.De Rabin zijn hier in de woestijn 38 stukken landbouwgrond aangewezen, waarvan er nu 24 in bedrijf zijn, we hebben een cabin op een heuveltop, met geweldig uitzicht en we hopen vanavond op een mooie zonsondergang, gisteren was het de hele dag en avond bewolkt. De temperatuur is heel aangenaam, de hittegolf lijkt voorbij. We mogen gebruik maken van de jacuzie en dat is ook leuk. Onderweg hier naar toe vanuit Eilat, hebbenbwe alleen maar genoten van de prachtige woestijn. We zijn in Mitzpe Ramon geweest en hebben neergekeken op de krater. Adembenemend. Daar hebben we in een alternatief restaurantje gegeten.
We zijn nog naar de Red Canyon geweest vanuit Eilat.Dicht tegen de Egyptische grens aan. Dit land wordt omgeven door prikkeldraad en de woestijn is vergeven van militaire bases. Een korte maar spectaculaire wandeling. Daarna wilden we vogels spotten, maar die waren verdwenen, te laat in het seizoen. Terug de stad in de auto geparkeerd op een P. Waar de automaat van stuk was.......en je raadt het al.....bekeuring!
We hebben een terrasje gepakt, leuke jurken gekocht met een paar hippe schoenen en wat boodschappen gedaan. De bekeuring viel in het verkeerde keelgat en Joop achterbde parkwacht aan, we rijden ons vast en een jongedame schampt onze auto, ondanks herhaald toeteren schuift ze rustig door, joop eruit en trekt haar aan de jas, een hoop volk erbij, politie, we krijgen een telefoonnummer voor als de verhuurder moeilijk doet........
Naar ons apartement, waar Joop vraagt, hoe te doen met de bekeuring, beter meteen betalen, datbscheelt 50 shekel. Weerbterug naar de stad, nu naar het postkantoor, waar we nr.65 hebben, dat wordt wachten.........er komt een Nederlandse met dochter voor ons zitten, ook met een bekeuring in Jeruzalem opgedaan, ze is een reisburo begonnen met niet bijbelse reizen al 11 jaar geleden..........
We betalen onze schulden en wandelen weer terug. Zwemmen in het zwembad en dan komt joop erachter dat hij zijn zonnebril kwijt is.Een erg productieve dag.........weer richting stad, maar we vinden al snel een shopje, waar hij een zonnebril scoort. Dan koffers pakken...........

We willen zo nog even wijn proeven en voor vanavond onder de sterrenhemel een glaasje met een kaasje, dan zit hetber echt op, morgen naar Tel Aviv, auto inleveren en naar het vliegveld. We vliegen om 16.40 uur en hopen om 20.40 te landen op schiphol. Shalom dit was de laatste.