fietstocht - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu fietstocht - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

fietstocht

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

06 Mei 2013 | Israel, Akko

Shalom iedereen.

Vandaag maandag 6 mei.

Samen een vrije dag, omdat nieuwe vutter volunteers aanboden wel te willen ruilen met werk. Ik had afgelopen twee dagen vrij en Joop dus vandaag ook. We zijn op de fiets vertrokke naar een winkelcentrum richting Haifa.
Via verschillende kibboetsen en dwars door Akko, waar we eerst maar begonnen met capucino in een splinternieuw restaurantje, waar een mevrouw uit Californie bij ons aanschoof, met prachtig uitzicht op zee, langs snelwegen kwamen we op een mooi aangelegd fietspad. Het was heerlijk weer om te ffietsen.Het winkelcentrum enorm, alles te koop, ruim opgezet, alles overdekt. We hebben er een tijdje rondgelopen en zijn toen weer op de fiets gestapt richting Nes Ammim. We hebben nog een uurtje aan het strand gelegen en waren voor etenstijd weer terug. Een fijne dag samen.

Gisteren ben ik meegeweest op excursie naar kibboets Mishmar Ha'emek, waar een van geboorte Engelse dame, die als journalist daar naartoe was gegaan op 23 jarige leeftijd, 40 jaar geleden, en daar is blijven wonen.

Een erg humoristisch mens, die ons rondleidde over de kibboets, onze geografische kennis testte en ons de geschiedenis van de kibboetsbewoners vertelde. Zij is verbonden met Nes Ammim via een dialoggroep, die al jaren bestaat.

We hebben met haar een rondtoer gemaakt over het stukje groene grens aan de noordkant van de westbank. Zij liet ons zien waar de ijzeren grensafscheiding loopt, dwars over al doorheen, over heuvels en dalen, om settlements heen en langs palestijns landbouwgebied. Bovenop een heuvel, waar we de restrictie kregen vooral niet achter ons te fotograferen, omdat daar een Israelische basis ligt, werden we toch verrast door 4 Israelische militairen met geweer in jeep, die kwamen vragen, wat wij daar deden. De gids loste dat prima op en we konden terug in de bus. Toen naar een dorp, dat doormidden wordt gedeeld door de groene grens, een kant Israelisch, daar waren we nier, andere kant Palestijns, waar we falafel en shoarma aten en even een rondje deden en spraken met een Palestijn, die daar zijn hele leven al woont. Een jonge vrouw in onze groep spreekt vloeiend Arabisch, zij vertaalde. Het verschil tussen een Palestijns dorp en een Joods settlement is erg groot, qua leefstijl. Het was een indrukwekkende dag met heel veel informatie, ze weet veel en bevraagd ook iedereen, joods en palestijs, als ze de kans krijgt. Haar naam is Lydia Aisenberg, voor wie wat van haar publicaties wil lezen. Binnenkort komt er een boek van haar uit met de artikelen die ze heeft gepubliceerd.

Het weekend, vrijdag en zaterdag, had ik weekend duty, Joop heeft met Jan een leuke fietstocht gemaakt. De dagen daarvoor hebben we gewoon gewerkt, in tuin, dishwash, dininghall met 170 jongeren, maar het liep weer op rolletjes. Complimenten genoeg van staf en gasten..

Komende week veel dininghall i.v.m. Shavuot. Het feest van de eerstelingen.
We vieren hier natuurlijk ook Hemelvaart, met een dienst op woensdagavond. Zo, genoeg voor deze keer, shalom.