westbank of palestina 3 - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu westbank of palestina 3 - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

westbank of palestina 3

Door: ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

30 April 2013 | Israel, Akko

Hallo allemaal.

Iedereen enthousiast over het nieuwe koningspaar? Tussen de werkzaamheden door, heb ik gekeken naar de abdicatie en de inhuldiging, rechtstreeks via de tablet. Heel Nederland lag plat hoorden we.
Vandaag en de komende dagen hebben we een huis vol gasten, dus er moet flink worden gewerkt. Maar daarvoor zijn we hier en het bezoek aan de westbank versterkte dat nog meer. Dialoog is een goede manier om bij elkaar te komen.

Zo, de derde dag, zaterdag.
Naar de Thalita Kumi (meisje sta op)hihgschool om er met studenten en vrijwilligers te praten. Ookdit is een initiatief van de Duitse Lutherse kerk. Er is een peuterspeelzaal, een lagere school en voortgezet onderwijs. 50 procent moslim, 50 procent christen. 1500 leerlingen in totaal. We mochten spreken met 16./17 jarigen in groepjes. De studenten volgen een arabische of een duitse richting qua taal.Vanaf 3 jarige leeftijd krijgen de kinderen engels en duits aangeboden. Degenen, die de duitse richting volgen spreken engels en duits en arabisch. Ik had een nogal persoonlijk gesprek met een palestijnse moslim jongeman..

We kregen een rondleiding over het complex door jonge duitse vrijwilligers, die hier voor een jaar werken. Zeer geëngageerd. Daarna samen geluncht met de vrijwilligers.
De vrijdag (moslim)en de zondag(christen) zijn de vrije dagen, dus zaterdag naar school.

daarna op weg naar Hebron, allereerst door een krioelenden massa mensen, met stalletjes langs de weg, zo dicht mogelijk bij de Joodse enclave.
Met de reisleider te voet verder door een checkpoint, door een verlaten straat, waar de palestijnse bewoners weg zijn. Deze straat loopt dood naar de moskee, om de enclave heen, we mochten het dorp niet in omdat het shabbat was.Even later komen we groepjes jonge joodse mensen tegen, die gezellig keuvelend van of naar de synagoge gaan. Overal op de daken militairen met geweer.
De enclave telt 400 joodse bewoners en 2000militairen, die hen beschermen. In de moskee kregen de vrouwen een mantel omgehangen met kap, schoenen uit en we mochten vrijelijk rondkijken, het graf van Sara en Abraham en niet voor ons toegankelijk, het graf van Jakob en Lea aan de joodse kant.
Daarna hadden we een poosje vrij en mengden we ons in het straatgewoel van palestijns Hebron.
Weer in debus en op weg naar de" tent of nations", een heuvel, even buiten Bethlehem, die wordt bewoond door een palestijnse familie, die sinds mensenheugenis de grond in bezit hebben en ook papieren daarvan hebben.
De heuvel wordt omgeven door settlements en deze familie wil onder geen beding het land verlaten, ze mogen er geen huizen bouwen, ze wonen in grotten, hebben inmiddels wel water , vangen regenwater op,en electriciteit van zonnepanelen. Er komen veel jonge Europeanen, waaronder nes ammimmers, werken. Deze Nasser was kortgeleden in Nederland en Duitsland. Hij heeft ook een website.
Na de rondleiding en zijn v erhaal kregen we thee en hadden we een schitterend uitzicht over de omgeving.
Toen zat het erop. In de bus naar Abrahams Herberge, even verfrissen en de bagage in ons eigen auto's en op weg naar huis. Na een eetpauze kwamen we veilig op nes ammim aan. Een veelbewogen seminar.
Graag tot een volgende keer. Shalom.
Toen naar Hebron

• 03 Mei 2013 - 22:40

Hans En Joke:

Hallo Joop en Ineke,

Erg leuk en interessant om jullie verslag weer te lezen.
    En ja, we zijn tevreden met het nieuwe koningspaar!
    Hele dag voor de tv gezeten.....
    Eindelijk hier ook lekker weer en de tuin onkruidvrij gemaakt.
    Ik weet niet of jullie vijgenboom de winter heeft overleefd...maar laat hem nog rustig even staan..af wachten maar.
    Groeten h en j.

• 12 Mei 2013 - 05:26

Truus Han:

Hoi Ineke en Joop,

Ook in Canada volgen wij jullie. Hier zien wij ook bevolkingsgroepen die recht menen te hebben op het zelfde stukje aarde. Gelukkig zijn hier de scherpe kanten er vanaf. En kan je er nu prima vakantie houden, en dat doen we nu ook.
    Jullie nog een heel goede tijd gewenst,

Groetjes uit Whistler Canada,

Truus Han