Shavuot - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu Shavuot - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

Shavuot

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

15 Mei 2013 | Israel, Akko

Shalom everybody,

Afgelopen zondag hebben we in alle vroegte een dorp bezocht, dat ligt halverwege Tel Aviv -Jeruzalem. Het heet Neve Shalom, is gebouwd op een heuvel, zoals veel dorpen, gesticht in de jaren 70 op land, dat oorspronkelijk gepacht werd van het naastgelegen klooster in Latrun. Het dorp is ontstaan vanuit een droom van 1 man, Bruno Hussar een monnik, die begon te leven op de kale heuveltop vanuit de gedachte dat duurzame vrede alleen kan ontstaan vanuit het samenleven van verschillende bevolkingsvroepen.
Anno nu leven er meer dan 60 gezinnen met een gelijk aantal palestijnen en joden. Democratisch bestuurd door en in eigendom van haar leden is de gemeenschap niet gekoppeld aan welke politieke partij of beweging dan ook. Met de komst van de eerste kinderen werd er een onderwijs programma opgezet, waarin de idealen van samenleven en gelijkheid tot uitdrukking komen. De eerste jaren alleen voor de eigen kinderen, nu heeft de school 250 leerlingen, vooral uit de omliggende dorpen, waarvan de ouders bewust kiezen voor dit tweetalig, binationaal onderwijs. Alleen lagere school..voortgezet omderwijs volgen ze buiten het dorp. Er zijn nog andere projecten, zoals school voor de vrede, o.a. in Galilea, een jongerenclub, vooral voor de vakanties, humanitaire hulp, vooral aan palestijnen, die geraakt worden door het conflict, vrijwilligers programma's,, bezoekers programma's. We keken uit over de vlakte van Gilgal, waar hard is gevochten tegen de Arabieren vlak na de tweede wereldoorlog.

Onze reisleider las een gedeelte uit Jozua 10 en het verhaal van de Emmausgangers, die vanuit Jeruzalem naar Emmaus wandelden en onderweg Jezus ontmoetten. Latrun is volgens de legende het Emmausdorp, maar wel erg ver weg van Jeruzalem.............

Het was weer een interessante excursie.

Gisteravond een bezoek gebracht aan een sy nagoge in Nahariya.
Daar hebben we de Shavuot dienst meegemaakt. Er werd in het Engels en het Spaans vertaald. Shavuot, het feest van de eerstelingen, van de omzwervingen in de woestijn, van de gift van de Thora, maar ook het verhaal van Ruth, de Moabitische, die met Boaz trouwde. Weer nieuwe gezichtspunten gehoord, b.v. wanneer ben je nu joods.........Tijdens de Babylonische ballingschap zijn jonge mannen terug gegaan naar Jeruzalem om de tempel weer op te bouwen. Zij namen daar niet joodse vrouwen en kregen kinderen.
Ezra, de profeet, verklaarde hen gek en beval hen vrouwen en kinderen weg te sturen, want deze kinderen waren dan wel joods, maar van niet joodse vrouwen. Hij wilde de wet wijzigen, dat kinderen alleen joods zijn, als ze een joodse moeder hebben. Nu het verhaal van Ruth, de Moabitische, zij was niet joods, maar aanvaardde de God en het land van het Joodse volk.
Zo kan het hedentendage nog gaan, je verdiepen in judaisme, laten besnijden en mikwa doen.....
ZO, ik hoor, dat we gasten krijgen. Ik stop er dan maar mee. Hartelijke groet

• 15 Mei 2013 - 22:53

Lieve:

lieve joop en ineke,
    Mooi om te lezen over nev shalom, jammer dat er over zulke initiatieven weinig in de pers of op,de televisie te zien is.
    Helaas wordt alleen de haat en nijd uitvoerig beschreven.
    Mooi om ook te horen dat het anders kan
    Vandaag precies 1 jaar in kudelstaart.en 32 jaar samen, ben
    getrakteerd op een etentje in zeddam op weg naar lichtenvoorde.
    Welterusten, hans en joke.