westbank of palestina - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu westbank of palestina - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

westbank of palestina

Door: ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

28 April 2013 | Israel, Akko

Shalom iedereen. Vandaag is het zondag en een snikhete werkdag. De afgelopen drie dagen waren we in de westbank.Het was een bijzonder indrukwekkende ervaring. Je leest er zoveel over in de kranten en nu zie en hoor je zelf wat er gaande is. Ik doe nu alleen verslag van de eerste dag. We zijn met 15 vrijwilligers en twee auto.'donderdag ochtend in alle vroegte vertrokken.naar Abrahams Herberge, een initiatief van de Duitse Lutherse kerk. Een hotel/jeugdherberg en kerk. Wij ouderen sliepen in de herberg en de 7 jongeren bij gastgezinnen, christen palestijnen of moslims. We hadden al de drie dagen een bus met palestijs chauffeur ter beschikking, want je kunt prive niet zomaar rondreizen. Als buitenlander kom je wel een heel eind met openbaar vervoer.in Abrahams Herberge creëer t met 20 arbeidsplaatsen, in dit door werkloosheis geteisterde gebied. Er werkt ook een palestijnse moslim uit een vluchtelingenkamp, die de eerste dag met ons meegidste. Hij bracht ons naar het vluchtelingenkamp waar hij woont, en bij hem thuis hebben we geluisterd naar zijn vluchtelingenverhaal, onder het genoet van koffie, thee en cola. Zijn vader is al met het gezin gevlucht voor de Joden, die zich in Israel vestigden. In het kamp is geen electriciteit en twee keer per week krijgen ze water. Zijn familie staat op de zwarte lijst, omdat ze aanslagen hebben gepleegd en kunnen daarom in het geheel niet reizen. We hebben een gesprek gehad met de burgemeester, waar dit kamp onder valt en hij vertelde zijn best te doen om alles in goede banen te leiden
Daarna naar Abrahams Tent, waar kinderen worden opgevangen, die er een maaltijd krijgen, die door spel en theater even verlost zijn van de dagelijkse trauma's Waar men probeert hoop te houden op een andere toekomst en dat mensen in staat zijn naar elkaar om te zien.We hebben daar same met de kinderen geluncht. Toen naar een settlement, eenjoodse dorp in palestijns gebied. Dit was vanoudsher een joodse plaats.Maar nu is het een prachtig dorp, we werden rondgeleid door de rabbi. Er wordt daar door jonge joodse mensen van over de hele wereld thora gestudeerd , onder leiding van een 80jarige rabbijn uit Amerika de studie duurt 5 jaar.Deze studerende jongeren hoeven maar anderhalf jaar in dienst. Er is een kolossale bibliotheek en hiet liggen ook de oude boeken uot het museum van de Portugese Synagoge van Amsterdam. Na een rondleiding door de settlement, werden we uitgenodigd in rabbi's huis en onder het genot van koek, koffie en thee, vertelde hij zijn visie op het Palestijns gebied. Hij heeft het initiatief genomen samen met andere rabbijnen om in gesprek te gaan met palestijnen. En telkens weer hoor je, dat de settlements gere htvaardigd zijn, omdat het vanoudsher een Bijbels gegeven is. Zowel van Palestijnse zijde als van Joodse zijde hoor je dat de grootste wens is in vrede met elkaar te kunnen leven. Het was een veelbewogen dag. Terug met de bus naar Abrahams Herberge, heerlijk eten en vroeg naar bed. Morgen verder. Liefs voor een ieder.Leila tov. Goede nacht.