westbank of palestina 2 - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu westbank of palestina 2 - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

westbank of palestina 2

Door: ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

29 April 2013 | Israel, Akko

Shalom iedereen.
Mijn excuses voor de vele fouten in het verslag, de tablet gaat soms zijn eigen gang en ik had haast.
Vrijdag zijn we naar de Nederlandse "ambassade" geweest in Ramalla. Omdat de Palestijnen niet als staat erkend zijn, heet het geen ambassade.Ze gaven een duidelijke uitleg over hun werkzaamheden, hier op de Westbank. De ambassadeur woont met zijn gezin in oost jeruzalem, zijn rechterhand is hier sinds januarii en heeft nog geen permanente verblijfplaats. Ze zijn uitgezonden voor drie jaar. Ze houden zich bezig met de verdeling van land, landbouw, b.v. de grond efficient te gebruiken voor eigen voedsel, maar ook voor de export van b.v. basilicum, dat hier groeit als onkruid, maar dat hier niet gegeten wordt. Ze houden zich bezig met gezondheidszorg, .Ze zijn bezig om in niemandsland in de Gazastrook stukken landbouwgrond te verkrijgen, om de mensen daar voedsel te laten verbouwen,, wat ze nodig hebben, omdat import, vooral daar erg moeilijk is en duur.

We hebben de sarcofaag van Arafat bezocht.Een groots opgezet monument.We kwamen voorbij een enorm settlement dichtbij Jerusalem en de ruimte tussen de beide steden zal ook worden volgebouwd, zodat Jeruzalem weer een flink stuk wordt uitgebreid. Israelisch gebied.
We reden over straat no.1, Israelische weg in bezet gebied. in Bethlehem kregen we drie kwartier vrijaf om iets te eten en een kijkje te nemen inde Geboortekerk, we konden zonder wachten naar binnen door de kleine deur en binnen was het ook niet druk, alleen voor de geboortegrot stonden rijen dik te wachten.Wij zagen dit al in 2001. Daarna naar een instituut voor sociaal werk, dat naast de muur staat in Bethlehem. We hebben een rondleiding gehad langs de muur, waarop allemaal grote borden hangen met verschillende verhalen van heftige gebeurtenissen i.v.m. de bezetting.Vol met grafiti vredesleuzen, achter de muur de tombe van Rachel, de meest geliefde vrouw van Jakob. En daar weer naast Israelisch militair gebied, de muur maakt hier een soort acht, met nog 1 overgebleven palestijns huis. De oude weg van Jeruzalem naar Hebron is doormidden gedeeld door de muur, er is een compleet nieuwe weg aangelegd die met een grote bocht loopt.Bij het graf van Rachel kun je aan Palestijse kant niet komen, alleen aan de kant van de settlements.Toen zijn we door een checkpoint gelopen! Ik moest mijn wandelschoenen uit doen, net zoals op schiphol of waar dan ook. Toen verder door een met hekken afgezette lange gang en weer door een checkpoint. Toen waren we weer in Israelisch gebied. Door deze checkpoints gaan elke dag honderden Palestijnen om te werken aan de andere kant. De terugweg werd niet gecontroleerd. Wat naar palestijns gebied gaat is niet zo belangrijk. Weer met de bus naar AbrahamsHerberge, waar we een gesprek hadden met de Palestijnse christen pastor.En een ouderling.. bevlogen mannen, die hoop hebben en enthousiast werken aan de toekomst.Veel jongeren in hun gemeente. Goede Europese contacten.
Daarna weer een lekker diner.

Vandaag was het weer uitzonderlijk warm. Nu wordt het wat koeler en gelukkg koelt het egen de morgen wat af, zodat slapen nog geen probleem is. Morgen koninginnedag en troonswisseling. HElaas kunnen we niet mee naar de amabassade, voor het eerst dit jaarbis er een limiet gesteld aan het aantal Nederlanders dat mag deelnemen. BEZUINIGING. Je moest hiervoor aanmelden en toen waren we nog in Nederland. Van Nes Ammim gaan er maar 8. Ik hoop volgende keer ook wat foto's bij te sluiten. Voor nu Erev tov, goeieavond.

• 29 April 2013 - 19:57

Marcel En Fred:

Lieve pa en ma,
    Klinkt indrukwekkend, zo'n bezoek aan het deel waarmee de relatie met (de rest van) Israël juist zo problematisch is. Toen wij in Israël waren vonden het al indrukwekkend om langs alle afrasteringen en muren te rijden, laat staan om aan de andere kant te komen. Het zal hoe dan ook verrijkend zijn geweest.
    Liefs van ons allemaal uit fris Frankrijk!

• 30 April 2013 - 00:31

Hans En Joke,:

Fijn dat het nu gelukt is en we jullie verslagen kunnen lezen,indrukwekkend wat jullie weer allemaal gezien, gehoord en beleefd hebben.
    Wij maken ons op voor koninginnendag, na een heerlijke week Oostenrijk,en een weekendje Achterhoek.

Liefs en groeten van ons beiden.