Katsrin - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu Katsrin - Reisverslag uit Akko, Israel van Joop en Ineke Lubbers - WaarBenJij.nu

Katsrin

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Joop en Ineke

22 Juni 2013 | Israel, Akko

Shalom,

De laatste keer eindigde ik met het komende bezoek aan de nostalgische Nederlandse markt, waar we na werktijd inderdaad naar toe zijn geweest. Het betrof een bezoek aan een bejaardenhuis van Nederlandse Joodse mensen. Het huis is opgericht met geld van een stichting uit Alkmaar, die hier nog jaarlijks bemoeienis mee heeft. Er waren poffertjes te koop, waar we gretig gebruik van hebben gemaakt, en er was een soort rommelmarktje, hoekjes ingericht met Nederlandse spulletjes, we hebben gesprekjes gevoerd en koffie gedronken. Daarna zijn we met z'n allen uit eten geweest in echt Italiaans pizza restaurant. Een geslaagde middag.

De Erev Shabbat viering werd deze keer geleid door een Joodse rabbi, die met zijn gezin twee keer per jaar naar NesAmmim komt voor een lang weekend. Hij leert Midrasj, een vorm van tekstuitleg van de Thora, de Joodse bijbel. Jammer genoeg moest ik net op die uren werken, er was veel belangstelling voor van de de volunteers.
Ik kreeg nog de uitleg op papier over Miriam's well, de hele woestijnreis werd het Israelische volk van water voorzien, toen Miriam overleed was er geen water meer en moest Mozes de rots toespreken...................Miriam staat voor water..........nu zou de bron zich verborgen houden in het meer van Tiberias.
Het weekend weer flink gewerkt in de DH. Morgen een dagje vrij, even op de fiets naar Akko, voor wat boodschappen.
Maandag een wandeling naar de Meron, de hoogste berg.
En dan gaat onze laatste week in..dinsdag gaan we lunchen in Akko in de Turkse souk met een ander echtpaar, een alleengaande dame, hoofd TS en Village als dank voor gedane arbeid.

Dit was het op een na laatste verslagje.
Erev tov. Shalom.

Op de vaderdagzondag zijn we met Jan en Sjoukje naar Katsrin gereden in de de Golan, waar ze geld zouden afgeven aan een blijf van mijn lijf huis. Ingezameld door hun kerkelijke gemeente.
We reden erheen via de meest noordelijke route, schitterend uitzicht.
Na enig zoeken vonden we de de tussenpersoon, een engels sprekende, russische messiaanse joodse vrouw, die met haar gezin vanuit Siberie naar Israel was geëmigreerd jaren geleden. De leiding van het blijf van mijn lijf huis spreekt alleen russisch en hebreeuws, maar kwamen het geld welophalen, zodat het rechtstreeks kon worden overhandigd. Met de tussenpersoon hebben we een animerend gesprek gehad, zij runt een huis voor vermoeide missionarissen en pelgrims, voelt zich door God gezonden, leeft van giften en gaven.We kregen een heerlijke russische maaltijd voorgeschoteld, waarna we voldaan op weg om in het winkelcentrum nog van een lekker glas munt limonade te genieten, we vonden er ook een sieradenwinkeltje.........de mannen verrasten ons met een mooi sieraad, daarna op weg naar het meer van Tiberias om er te zwemmen Aansluitend hebben we in Akko een heerlijk diner genoten aan het water buiten op de oude stadsmuur. Het was een bijzondere belevenis om deze dag zo af te sluiten. Dit echtpaar vertrok de volgende dag vervroegd naar huis wegens ziekte in de familie. De alarmcentrale kan dan blijkbaar snel een vlucht regelen.

• 23 Juni 2013 - 20:12

Marcel:

Hallo reizigers!
    Wat zijn jullie weer veel aan het doen, en bezoeken! Leuk hoor! Maar we zien er ook weer naar uit om jullie te zien in ons kikkerlandje! Veel plezier nog en tot snel,
    Liefs van ons